Hello, Sawatdee kha, Selamat malam

12 juli 2023 - Medan, Indonesië

Daar zijn we weer! Na onze laatste lange reis in 2019 gaan we weer😊. En dat vinden we erg leuk!

De aanloop naar deze reis verliep niet helemaal zoals gepland. Wij kochten namelijk een huis en ons eigen huis ging in de verkoop. Waar we er vanuit gingen dat ons huis snel verkocht zou zijn, duurde dit toch wat langer. Maar gelukkig net voordat we vertrokken lag er een getekend koopcontract! Daarmee gingen wij toch wel een stuk relaxter met vakantie.

De verkoop van ons huis was het meest spannende in de afgelopen weken, maar daarnaast hadden we nog een aantal spannende zaken;

Timo die eindexamen vmbo deed en dit met gemak haalde en vervolgens werd aangenomen op de havo bij het Niftarlake,

Daan die een bespreekgeval was op school omdat hij teveel onvoldoendes had, maar toch het voordeel van de twijfel kreeg en door mag naar vwo3,

Én Remko die net voor de vakantie zijn baan heeft opgezegd omdat hij ergens anders gaat werken.

Tot zover de periode voor vertrek… Vrijdagavond was het dan zover en vlogen we van Schiphol naar Dubai. Een prima vlucht en we kwamen ’s morgens vroeg al aan in Dubai waar het toen al erg heet was. We hadden 21 uur in Dubai te overbruggen voordat we verder vlogen. We zijn naar The Mall geweest die naast de Burj Khalifa ligt. Bijna alles vanuit The Mall kan je vanuit binnen bereiken zodat je niet naar buiten hoeft. Alleen voor de hoogste toren moesten we wel naar buiten. Ai, wat was dat warm. Het was daar 43 graden, echt niet prettig. Dus een paar fotootjes gemaakt en toen snel weer het winkelcentrum in.

We hadden er voor gekozen om toch een hotel te nemen tijdens ons korte verblijf zodat we konden zwemmen, lekker douchen en even konden slapen na een nacht in het vliegtuig gezeten te hebben. Dit was echt wel fijn, we hebben allemaal nog even geslapen. Daar gegeten en toen door naar het vliegveld voor de volgende vlucht van 6,5 uur. Was weer een prima vlucht en op zondagmiddag kwamen we aan in Bangkok. Daar waren Ellen en Fedor al met Jules en Wout en die zaten al in het zwembad op ons te wachten. ’s Avonds samen gegeten en maandag samen een fietstocht met Co van Kessel gedaan.

We zijn al een paar keer eerder in Bangkok geweest, maar dit hadden wij nog niet eerder gedaan. Dit fietsen in Bangkok is een begrip voor Nederlanders. Je fietst dan met allemaal andere Nederlanders door kleine straatjes waaronder Chinatown. En dan een rustpauze bij een klein winkeltje voor een drankje en een hapje. Wij vonden dit allen een hele leuke ervaring! ’s Avonds weer gezellig samen gegeten en vervolgens nog ergens een drankje gedaan terwijl de jongens aan het kaarten waren. Op dinsdag vertrok de familie Segers weer en zijn wij naar Wat Arun en Chinatown geweest. Natuurlijk wilden de kinderen ook nog een ritje in de tuktuk en hebben we ons vanuit Chinatown bij ons hotel laten afzetten. Timo’s vriend van school Siem was die dag aangekomen in Bangkok en we hebben hem en zijn familie ook nog even gezien.

Dit was de 4e keer dat Remko en ik in Bangkok waren. Er is veel veranderd in de afgelopen jaren. Zo is de cannabis verkoop recent gelegaliseerd in Thailand. Er zijn nu overal cannabisshops. Dit geeft toch een ander straatbeeld. Ook de Koh San Road is hierdoor erg veranderd. Waar de kinderen het daar ook erg leuk vonden in het verleden, werden ze nu steeds aangesproken voor lachgas en wiet. Zij vonden het daar nu veel minder leuk. En wij ook. Verder blijft het een fijne stad… Wel opvallend was het dit keer dat er wel erg veel Nederlandse gezinnen waren. We kenden zelfs een paar gezinnen waaronder een gezin uit Vleuten en een gezin met een moeder waar ik mee gestudeerd had. Ben je zover weg, kom je allemaal bekenden tegen… best apart.

Onze favoriete straat dit keer is Roi Sambuttri. Daar hebben de mannen al mooie (merk) spullen gekocht en verwacht ik dat er op de terugweg nog meer gekocht gaat worden 😊.

Vandaag zijn we vertrokken uit Bangkok en zijn we met een kleine vertraging naar Medan gevlogen. Bij aankomst stond er een Toyota Fortuner op ons te wachten en hiermee is Remko naar ons hotel gereden. We waren al bekend met Java en Bali en Sumatra is qua rijden wel vergelijkbaar. Veel brommertjes, veel getoeter en erg opletten. We zitten nu in een heerlijk hotel. Morgen gaan we weer verder en gaan we de jungle in op zoek naar Orang Oetangs.